Tips om het vol te houden

Het is weer januari.

De maand waarin we massaal aan de slag gaan met onze goede voornemens.
Ik heb ze geloof ik allemaal al langs zien komen. Meer bewegen, afvallen, opruimen, stoppen met roken, meer genieten. En ga zo maar door. Social media staat inmiddels al vol met mensen die trots laten zien dat ze het al een paar dagen volhouden en zeker weten dat het dit jaar allemaal anders gaat worden.

En de maand dat helaas de meeste van deze voornemens ook al weer sneuvelen…
Want er blijken toch altijd belangrijke redenen te zijn waarom het net mis ging. Het was echt heel slecht weer in januari en om nu door de regen te gaan wandelen…. Netflix is net gestart met een programma over opruimen met Marie Kondo en het was handiger om dit eerst te gaan bekijken… Je was er nog niet aan toegekomen de juiste outfit voor de sportschool te scoren dus je kon nog niet starten met sporten…. Je kreeg knallende ruzie met je partner en dat had jij ook niet kunnen bedenken maar daardoor was dit echt niet het goede moment om te stoppen met roken…. Op je werk gingen ze net starten met een nieuw project dus de afgelopen week heb je eigenlijk iedere dag moeten overwerken….

Waarom lukt het niet?

Hoe kan dat nou toch? Het goede voornemen was er en je was er ook echt klaar voor om te starten. Waarom lukt het dan toch niet?

Allereerst is het fijn te weten dat je zeker niet de enige bent. Een kleine 20% van de goede voornemens slaagt maar. En dat terwijl 80% van de mensen denkt dat het een succes wordt.

Wel of niet slagen van een goed voornemen

In veel gevallen heeft het wel of niet slagen van een goed voornemen te maken met twee dingen:

  • In hoeverre ben je gemotiveerd om te veranderen?
  • In hoeverre heb je goed nagedacht over wat het goede voornemen concreet voor jou gaat betekenen en heb je hier een plan voor gemaakt?

Motivatie

Een goed voornemen gaat eigenlijk altijd over een gedragsverandering. En wanneer je weet dat maar 5% van ons gedrag bewust en gepland tot stand komt en dus 95% onbewust en automatisch (gewoontegedrag), dan snap je wel dat dit dus ontzettend lastig is.

Het is dus belangrijk om te ontdekken waarom je wilt veranderen omdat motivatie een belangrijke drijfveer is voor gedragsverandering.

3 vragen die je jezelf kunt stellen om meer zicht te krijgen op jouw motivatie:

1 Wat wil je graag bereiken?

Probeer dit positief te omschrijven. Dus niet bijvoorbeeld ‘minder stress’, maar ‘meer rust’;

2 Waarom wil je het graag?

Probeer dit zo concreet mogelijk te krijgen. Stel jezelf bij deze zoektocht meerdere keren de vraag “Hoezo?”. Een voorbeeld. Ik wil graag meer rust. Hoezo? Omdat ik daar blij van word. Hoezo? Omdat ik dan een leuker persoon word. Hoezo? Omdat ik dan meer tijd heb om met mijn kinderen leuke dingen te doen.

Aha, kijk daar kun je wat mee! Voel je het verschil tussen ‘ik wil meer rust’ en ‘ik wil meer tijd om leuke dingen met mijn kinderen te doen’. De tweede is veel specifieker en geeft je veel meer motivatie om het vol te houden. Omdat dit is waarom rust voor jou belangrijk is. Door deze stap te doorlopen kom je erachter wat voor jou belangrijk is en wordt het makkelijker om het vol te houden.

Het kan ook zijn dat je er achter komt dat de reden waarom je het wilt gaan doen, vooral te maken heeft met het feit dat de omgeving zegt dat het goed voor je is. Wanneer het niet lukt te bedenken wat jouw motivatie is, kun je beter niet gaan starten. Zonder intrinsieke motivatie (motivatie vanuit jezelf) ga je het alleen voor de ander doen en dat hou je nooit lang vol.

3 Wat moet je hiervoor doen? Of laten?

Welke dingen moet je gaan veranderen om je goede voornemen te laten slagen? Moet je de omstandigheden aanpassen, wat moet je anders doen? Wat zijn alternatieven die je in kunt gaan zetten? Denk hier vooraf goed over na, want zo kun je een inschatting maken of jouw voornemen wel reëel is. Ook hierbij geldt: hoe concreter, hoe beter.

Gedrag is de zwakke schakel tussen plannen en resultaten. Je kunt nog zulke mooie plannen hebben, maar zonder (blijvende) actie geen resultaat!

Plan

Door goed na te denken over wat jij nodig hebt, wordt het voornemen steeds duidelijker. Het voornemen is hierdoor niet langer een vage wens, maar wordt iets waar je steeds meer gevoel bij krijgt. Je weet steeds beter wat je moet gaan doen om het voornemen te laten slagen.

Maak een concreet plan met acties

Zeg dus niet tegen jezelf “ik ga meer bewegen” maar stel concrete acties vast.

Hou hierbij rekening met de volgende zaken:

Zorg dat de acties passen bij jou en jouw omstandigheden

Hou je niet van zwemmen, zoek dan naar een sport die jou wel ligt. Heb je een hernia, zoek hier dan de juiste vorm van beweging bij. Heb je kinderen, kijk dan eens naar mogelijkheden om samen met hen iets te gaan doen. Hou je van gezelligheid, ga dan niet alleen hardlopen maar kijk naar beweging in groepsverband;

Maak de acties in het begin zo klein mogelijk

Hoe kleiner, hoe fijner. Vooral om het vol te kunnen houden. Dus spreek niet meteen met jezelf af dat je iedere dag een uur gaat wandelen, maar begin de eerste maand eens met 10 minuten, 5 dagen per week. Je kunt dit altijd verhogen, maar probeer eerst uit of je het vol kunt houden. En of het bij je past. Dan blijf je gemotiveerd en is er geen reden om snel af te haken;

Kies voor reëele verwachtingen

Heb je nu maatje 46, verwacht dan niet dat je op korte termijn maatje 36 wordt. Sport je nu helemaal niet, verwacht dan niet dat je ineens 4 keer per week naar de sportschool gaat en dit ook nog vol weet te houden.

Starten met een goed voornemen

Wanneer je gaat starten met je goede voornemen, gaat het in het begin vaak nog wel goed. Je bent trots op jezelf en je prestaties. Het gaat goed en je hebt het gevoel dat je de hele wereld aan kunt. In veel gevallen doet de buitenwereld er nog een schepje bovenop door continu aan te geven dat het zo knap is wat je doet.

Maar na een tijdje wordt dit goede gevoel minder en heb je steeds meer wilskracht nodig om door te gaan. De beloning door jezelf en de buitenwereld neemt af omdat het ‘normaal’ is geworden. Dit is het moment dat het lastig wordt.

Met de juiste motivatie en een goed plan voor ogen heeft het nog steeds veel kans van slagen, maar heb je hier vooraf niet of te weinig over nagedacht, dan is dit vaak het moment om af te haken.

Komt daar nog bij dat december en januari donkere, koude maanden zijn waarin uit onderzoek blijkt dat mensen dan graag vasthouden aan wat bekend en comfortabel is, dan is de datum om met goede voornemens te beginnen eigenlijk gewoon slecht “gekozen”.

Dus…

Dus, heb je een goed voornemen, zoek dan goed naar de motivatie bij jezelf en denk goed na hoe jij dit voornemen kunt laten slagen en wacht vooral niet tot 1 januari.

Begin gewoon NU!

Wist je dat ik ieder kwartaal een nieuwsbrief uitbreng? Meld je hier aan.

Wist je dat ik op mijn facebookpagina dagelijks Facebooktips met je deel? Je vindt mijn pagina op https://www.facebook.com/deruimtecoach/

BERICHT DELEN