De Ruimtecoach | Professional Organizer De Ruimtecoach | Professional Organizer

Ruimte in je huis, hoofd en agenda

  • Home
  • Voor wie
  • Aan de slag
  • Werkwijze
  • WMO
  • Blog
  • Tips
  • Over mij
  • Contact
Categories
  • Agendabeheer
  • Coaching
  • Opruimen
  • Verhuizing

Blog

hoe kom ik op tijd

Nooit meer te laat komen in 3 stappen

in Coaching

Heb jij moeite om de tijd goed in te schatten en op tijd te komen? Lees hier hoe je hier verbeteringen in aan kunt brengen

Lees meer

niet kunnen opruimen

Welk ‘ik kan niet opruimen’-type ben jij?

in Opruimen

Welke van de drie ‘ik kan niet opruimen’-types ben jij? Wat heb jij nodig en welke oplossing gaat voor jou wèl werken?

Lees meer

Boeken opruimen

Boeken opruimen… Tja, hoe doe je dat eigenlijk?

in Opruimen

In dit artikel bespreek ik hoe je besluiten kunt nemen over jouw boeken. En hoe je ze op een prettige manier weg kan doen.

Lees meer

Opruimen na scheiding

Opruimen voor, tijdens en na een scheiding

in Opruimen

In dit artikel tips om beter op te kunnen ruimen in de fase voor, tijdens en na een scheiding

Lees meer

Tijd voor jezelf

Tijd voor jezelf nemen: geen luxe maar noodzaak

in Agendabeheer

Hoe kun je er voor zorgen dat je voldoende prioriteit geeft aan ‘tijd voor jezelf’?

Lees meer

Televisie programma's over opruimen

‘Ons huis vol spullen’ en andere programma’s over opruimen

in Opruimen

Er komen steeds meer opruim-programma’s op tv. Maar wat hebben we eigenlijk aan dit soort programma’s?

Lees meer

opruimen van spullen met emotionele waarde

Afscheid nemen van spullen met emotionele waarde

in Opruimen

Hoe je afscheid kunt nemen van spullen met emotionele waarde? Je leest het in dit artikel.

Lees meer

singletasken in plaats van multitasken

Singletasken is HOT

in Agendabeheer

Maak kennis met singletasken: één ding tegelijk doen, met je volle aandacht

Lees meer

Opruimen en pubers

Opruimen en pubers…

in Opruimen

Het lijkt een onmogelijke combinatie maar met de juiste tips kun je jouw puber op laten ruimen

Lees meer

hoe kun je hulp vragen

Hoe vraag je om hulp?

in Coaching

Waarom is het moeilijk om om hulp te vragen en tips om dit makkelijker te maken

Lees meer

tevreden zijn met wat je hebt

Tevreden zijn met wat je hebt

in Coaching

Waarom is het zo moeilijk om tevreden te zijn? In dit artikel tips om dit te verbeteren.

Lees meer

Opruimen voordat je gaat verhuizen

Opruimen voordat je gaat verhuizen

in Verhuizing

6 stappen om daarna makkelijker en georganiseerd in te kunnen pakken bij een verhuizing.

Lees meer

Posts navigation

Page 1 Page 2 Page 3 Volgend bericht
Instagram
  • Jij afgelopen weekend ook gekeken naar de intocht? 
Dan zou het zo maar kunnen dat ook bij jou de ‘dure maand’ weer aanbreekt.....😉 Een paar handige tips voor de komende tijd kunnen dan geen kwaad: * Heb je een bepaald bedrag per week te besteden? Pin dat bedrag en laat vervolgens je pinpas thuis. * Ga niet winkelen om het winkelen. Ga alleen de stad in wanneer je precies weet wat je nodig hebt * Als je iets tegenkomt wat je héél graag wil hebben maar boven je budget ligt, bedenk dan eerst op welke andere zaken je kunt bezuinigen. Zijn deze er niet, kies er dan voor om het niet te kopen.

#duremaand #slimmetjegeldomgaan #sinterklaas #professionalorganizer #deruimtecoach #minimaliseren #meeroverzicht #opruimen #opruimtips #rust #opruimcoach #coach #ontspullen
  • Komende week weer een volle agenda. Iedere dag op pad, dus dat worden weer de nodige kilometers in de auto.

Voor mij een moment om even tot rust te komen. Geen computer of telefoon tot mijn beschikking, dus tijd voor ‘ouderwets’ denkwerk.

Of tijd voor juist even geen denkwerk. En genieten van de herfstkleuren om me heen.

En de files? Die neem ik voor lief. Ik plan altijd meer tijd dan nodig voor mijn reis. Zit het mee, dan heb ik nog tijd voor een wandelingetje. Zit het tegen, dan ben ik toch nog op tijd bij de klant.

Ik heb zin in deze week!

#zinin #aandeslag #executievefuncties #professionalorganizer #deruimtecoach #minimaliseren #meeroverzicht #opruimen #opruimtips #rust #opruimcoach #coach #ontspullen
  • FOBO

Door de grote hoeveelheid keuzes van tegenwoordig, kunnen we steeds minder goed kiezen en ligt het verschijnsel ‘FOBO’ op de loer.

FOBO staat voor ‘Fear of Better Options’. Waar we het vroeger hadden over keuzestress, hebben we het vandaag de dag over de angst om nooit het goede te kiezen; FOBO dus.

Het lijkt overal te zijn, de immense hoeveelheid mogelijkheden. Van verschillende soorten ketchup tot telefoons, fietsen, meubelen, etc.

Van kleding tot beroepen, opleidingen, sporten en verzekeringen.

En zelfs in je vrije tijd moet je continu kiezen uit een wirwar van mogelijkheden: series op Netflix, een bedrijfsuitje, muziek, een restaurant en ga zo maar door.

FOBO is het dwangmatig blijven zoeken naar de beste optie. Dit kost veel tijd en energie en leidt in de meeste gevallen tot ontevredenheid en een ongelukkig gevoel. Niet fijn dus.

Hoe je dit in de hand kunt houden en er voor kunt zorgen dat je niet vastloopt in je zoekactie? De volgende tips van Arne Roets, professor sociale psychologie aan de universiteit van Gent, kunnen je misschien helpen: - Stel jezelf bij elke keuze de vraag: “Is het belangrijk?” Gaat het bijvoorbeeld over de soort ketchup of het uitkiezen van een serie, maak dan snel een keuze. In het ergste geval smaakt je gerecht iets minder of kom je er na 10 minuten achter dat de serie toch niet leuk was; - Gaat het om belangrijkere zaken, zoals bijvoorbeeld een auto, verzekering of een huis, dan is het verstandig om vooraf een lijstje met criteria te maken. Voldoet hetgeen je wilt kopen aan alle criteria, dan is het dus goed.

Realiseer je bij alles: ‘goed is goed genoeg’ en voorkom dat je continu naar perfectie streeft (en hier erg ongelukkig van wordt….). #executievefuncties #fobo #goedisgoedgenoeg #professionalorganizer #deruimtecoach #minimaliseren #meeroverzicht #opruimen #opruimtips #rust #opruimcoach #coach #ontspullen
  • Deze week was ik bij een klant. Zij gaf tijdens onze eerste afspraak al aan een perfectionist te zijn, maar voor mij was toen nog niet duidelijk wat ze hiermee bedoelde.

Al snel bleek haar 'perfectionisme' haar behoorlijk in de weg te zitten. Want alles wat zij wilde doen, moest perfect. 
En als het niet perfect kon, dan maar niet. 
Daarnaast kwamen we er al snel achter dat zij het lastig vond om de dingen die zij wilde doen, op te delen in kleinere taakjes. Hierdoor had zij het idee dat ze iedere keer enorme bergen moest beklimmen. En dat deze haar zoveel tijd en energie zouden kosten, dat ze er meestal voor koos om maar niet te starten.

Tel dit op bij het gevoel van de klant dat zij het ook nog eens perfect moest doen, en dan snap je waarschijnlijk wel dat het niet lukte om de meeste taken die ze wilde uitvoeren, ook daadwerkelijk uit te voeren.

Haar omgeving snapte er niets van. De klant had een baan en een jong gezin. Hoe kon het dan zo zijn dat het haar maar niet lukte om ogenschijnlijk eenvoudige taken uit te voeren?

De klant had vooral met dit laatste veel moeite. Want hoe kon ze de omgeving uitleggen dat ze niet lui, slordig of gemakzuchtig was? 
Want als ze zelf rondkeek in haar huis, concludeerde ze eigenlijk hetzelfde. Want als je er zo'n zooitje van maakte, dan moest je wel lui, slordig en gemakzuchtig zijn.

Toch?

Maar niets bleek minder waar. Want toen wij samen aan de slag gingen om te kijken hoe we grote klussen op konden delen in behapbare kleine stukjes, bleek ze ineens veel makkelijker in beweging te kunnen komen. En werden er ineens wel zaken aangepakt.

En toen we ook nog gingen kijken hoe je dingen in plaats van 100% perfect soms ook 80% perfect kunt doen, ging ze ineens helemaal snel. En ruimde ze hierdoor niet alleen haar huis op, maar vooral ook haar negatieve gedachten over zichzelf.

Want ze ging zich realiseren dat het beeld dat zij inmiddels over zichzelf had, niet klopte. En met dit besef groeide ook haar zelfvertrouwen. Want hé, ze bleek het toch ook te kunnen!

Zo zie je maar, soms is een beetje hulp van buitenaf helemaal zo gek nog niet...💛 #executievefuncties #professionalorganizer #deruimtecoach #opruimen #coach
  • STOP MET UITSTELLEN

Heb je vaak best goede ideeën om dingen te gaan doen, maar merk je dat je het erg moeilijk vindt om in actie te komen? Dan kun jij wel een goede tip gebruiken om uitstelgedrag te voorkomen.

Wat jij zou kunnen proberen, is de 5-seconden regel. Het idee achter deze regel is dat wanneer je een goed idee hebt, je binnen 5 seconden in actie komt.

Die 5 seconden zijn niet voor niets gekozen. Er is namelijk ontdekt dat je hersenen 5 seconden nodig hebben om aan de noodrem te trekken. De noodrem die zegt: Het is nog te vroeg, het is slecht weer, ik kan het toch niet, ik heb er eigenlijk geen zin in of laat iemand anders het maar doen.

Uitstellen en uitstelgedrag zijn een gewoonte. En de beste manier om een gewoonte af te leren is een begin te maken met een andere gedraging.

Dus heb je de volgende keer een goed idee, voer het dan eens meteen uit. En ervaar wat het met je doet. Grote kans dat dit wel lekker voelt. En je het de volgende keer nog een keer gaat proberen. En daarmee wordt de gewoonte doorbroken.

Want hé, soms zijn dingen niet leuk om NU te doen, maar wel leuk om straks gedaan te hebben! 💛

#uitstelgedrag #aandeslag #executievefuncties #professionalorganizer #deruimtecoach #minimaliseren #meeroverzicht #opruimen #opruimtips #rust #opruimcoach #coach #ontspullen
  • MOEITE MET OPRUIMEN

Wist jij dat goed kunnen opruimen veel van je hersenen vraagt? Om dit te kunnen, moet je onder andere:
- plannen en organiseren;
- bij kunnen sturen wanneer het niet goed gaat;
- besluiten nemen;
- focus kunnen houden om een taak af te maken;
- etc.

Om op te kunnen ruimen, zijn je hersenen continu bezig om je gedrag te sturen. Welk gedrag heb je nodig om van A (rommel) naar B (opgeruimd huis) te kunnen komen?

De processen in je hersenen die dit mogelijk maken, noem je de 'executieve functies'. Zij zorgen ervoor dat je doet wat je moet doen.

Maar wat wanneer deze functies niet zo goed ontwikkeld zijn? En er sprake is van zogenaamde zwakke executieve functies?

Dan kan het zijn dat opruimen ineens een moeilijke taak wordt. En gaat het dus niet om niet willen, maar om niet kunnen.

Dit zie je bijvoorbeeld bij mensen met AD(H)D. Hun hersenen hebben moeite met prioriteren, om te bepalen wat het eerste moet gebeuren, hoe dit moet gebeuren en wanneer je dit moet doen. Ook zaken als tijdsbesef, hyperfocus en impulsiviteit maken opruimen voor deze groep mensen lastiger.

Ook stress heeft invloed op de executieve functies en kan er voor zorgen dat de functies (tijdelijk) verzwakken. Dingen als overzicht houden, je huis netjes houden en doen wat je moet doen worden dan een stuk lastiger.

En tenslotte kan het ook zijn dat je geen officiële diagnose hebt (AD(H)D, ASS, NAH, etc), maar toch veel moeite hebt met opruimen.

In alle gevallen waarbij de executieve functies tijdelijk of langdurig zwakker zijn, is het verstandig om te kijken tot welke problemen dit in de dagelijkse praktijk leidt. Waar heeft iemand last van en welke passende op-maat oplossing kan hiervoor geboden worden?

Herken jij jezelf in het bovenstaande? Dan kan een professional organizer uitkomst bieden. Een organizer kan bij je thuis samen met jou kijken voor welke uitdagingen jij staat. En hier samen met jou oplossingen voor vinden.

Wil je hier meer informatie over of heb je een vraag? Neem dan gerust contact met me op. Link in bio

#executievefuncties #moeitemetopruimen #welwillenmaarnietkunnen #professionalorganizer #deruimtecoach #meeroverzicht #opruimen #coach
  • SCHULDGEVOEL..... Ik was vorige week bij een klant die net een scheiding achter de rug heeft. Een heftige tijd, waarin veel boosheid en verdriet is langsgekomen. Een periode waarin niet alleen de man en vrouw het zwaar hebben gehad, maar ook de kinderen het zwaar te verduren hebben gehad.

Ik help de klant bij hem thuis. We kijken waar hij op dit moment tegenaan loopt en proberen daar passende oplossingen voor te bedenken.

Een van de dingen waar hij veel moeite mee heeft is om de kinderen mee te laten helpen in huis. De kinderen zijn rond de 10 jaar en kunnen best het een en ander doen.

Maar de klant voelt zich schuldig. Over wat de kinderen door hebben moeten maken. En hij voelt zich onzeker. Want wat als ze bij hem wel van alles moeten doen en bij zijn ex niet, misschien willen ze dan wel niet meer naar papa.

En daarom hoeven de kinderen niets te doen. En is de klant inmiddels aan het einde van zijn Latijn. Moe van het werken, verzorgen van zijn kinderen en zijn huishouden. En weet hij het niet meer.

Daar gaan we samen mee aan de slag. Om er voor te zorgen dat zijn huis, een thuis voor hun allemaal wordt. En naar een balans te zoeken waarin iedereen zijn/haar aandeel heeft en ze het met elkaar weten te rooien. Juist omdat ze zoveel om elkaar geven. 
Meer weten? Website in bio

#schuldgevoel #scheiding #professionalorganizer #deruimtecoach #minimaliseren #meeroverzicht #opruimen #opruimtips #rust #opruimcoach #coach #ontspullen
  • Wil je graag een opgeruimd huis maar lukt het je maar niet om dit voor elkaar te krijgen? Heb je al van alles geprobeerd maar heeft dit tot nu toe alleen maar tot veel frustratie geleid?

Dan is het misschien handig om een professional organizer in te huren. De Ruimtecoach kan samen met jou aan de slag gaan. 
Wat dat oplevert? .
- Je spullen krijgen een vaste plek in huis zodat je ze makkelijk kunt vinden (en terugleggen). Dit levert je enorm veel tijd op; .
- Overtollige spullen verdwijnen uit je huis en je leert hoe je er voor kunt zorgen dat er niet te veel meer binnen komt. Hierdoor ontstaat rust en ruimte en kun je thuis weer ontspannen; .
- Je leert hoe je in beweging (de actie-stand) komt. Hierdoor lukt het je om achterstanden weg te werken. Je krijgt meer zelfvertrouwen en komt in een positieve flow; .
- Je leert keuzes maken. Hierdoor krijg je weer grip op je leven en ontstaat er steeds meer ruimte om te doen wat jij belangrijk vindt; .
- Je leert vaardigheden die passen bij jou, je omgeving en je leven. Hierdoor kun je volhouden en trots zijn op jezelf; .
- Je piekert minder, slaapt beter en komt tot rust in je huis dat eindelijk een thuis is geworden.

Klinkt goed of niet? Mocht je meer informatie willen hebben? Kijk eens op mijn website.

#hulp #professionalorganizer #deruimtecoach #minimaliseren #meeroverzicht #opruimen #opruimtips #rust #opruimcoach #coach #ontspullen

Volg me op Instagram

CONTACT

  • E-mail
    info@deruimtecoach.nl
  • Telefoon
    06-14819230
  • Adres
    Hoefblad 11
    2742 DX Waddinxveen

Lid van de NBPO

NBPO

SOCIAL MEDIA

Documenten

  • Leveringsvoorwaarden
  • NBPO Klachtenreglement
  • Privacy

Tips en Adviezen

Meld je aan en ontvang regelmatig tips & adviezen voor meer ruimte en overzicht

De Ruimtecoach 2019

Gewoon doen!Kennismaken

Neem geheel vrijblijvend contact op voor een kennismakingsgesprek!