Waar begin ik?

Een vraag die ik als professional organizer vaak krijg. “Ik wil graag opruimen, maar WAAR moet ik beginnen?”

Voorbeeld 1

Herken je dit? Je bent al talloze keren gestart met een opruimklus. Vol enthousiasme heb je een kast leeg getrokken en ben je er van overtuigd dat je de klus wel gaat klaren. Maar keer op keer loopt jouw actie uit op teleurstelling.

Terwijl je rondkijkt naar alle spullen om je heen, zakt de moed eigenlijk al in de schoenen. Je wil echt wel gaan beginnen, maar vaak kom je niet veel verder dan een paar dingen weggooien die echt kapot zijn. En daarna houdt het een beetje op.

Want waar moet je nu beginnen? En hoe doe je dat dan? De spullen worden weer opgepakt en terug gelegd in de kast. Teleurgesteld wordt vervolgens de deur gesloten. En neemt de motivatie om het een volgende keer weer te proberen, zienderogen af.

Voorbeeld 2

Of je voelt je energiek om nu eindelijk eens die logeerkamer aan te gaan pakken. De kamer die inmiddels is veranderd in een rommelhok waar echt alles is te vinden wat de laatste jaren geen andere (vaste) plek in huis heeft gekregen. En waar nu toch echt een keer een einde aan moet komen. Want je wil zo graag de logeerkamer terug. Of er een hobbykamer van maken.

Maar ook hier gaat het niet goed. De deur, die je al maanden angstvallig dicht houdt, wordt open gezwaaid. Maar al op de drempel bekruipt het gevoel van lichte paniek. Want waar moet je beginnen? Je pakt een paar spullen op, maar er is geen duidelijkheid wat met de spullen moet gebeuren, of ze nog nodig zijn en waar ze eventueel wel een vaste plek kunnen krijgen.

Dus na een half uur wat doelloos in de ruimte gestaan te hebben, worden hooguit een paar spulletjes meegenomen uit de ruimte om weg te gooien, maar de andere spullen worden weer terug gelegd en de deur wordt weer zachtjes gesloten….

In beide gevallen lukt het niet om rust en overzicht te krijgen. Er wordt op zich wel een start gemaakt maar al snel valt het proces stil. Het is geen kwestie van te weinig motivatie, want je wil echt wel en begint ook meestal met goede moed en voldoende energie.

Redenen waarom het niet lukt

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het niet lukt om de klus te klaren. In grote lijnen gaat het meestal om:

  1. Factoren die te maken hebben met de gemoedstoestand of eigenschappen van de persoon in kwestie. Het lukt niet om rust en overzicht te krijgen omdat je bijvoorbeeld te weinig energie hebt, onvoldoende geconcentreerd bent of een te vol hoofd hebt. Of dat je door het anders functioneren van jouw hersenen bijvoorbeeld moeilijk kunt starten met een taak, een taak slecht kunt overzien of moeilijk af kunt ronden.
  2. Factoren die te maken hebben met het al dan niet hebben van een plan. Het lukt niet om rust en overzicht te krijgen omdat niet duidelijk is waar begonnen kan worden, hoe lang het gaat duren, waar spullen naar toe moeten, hoe de ruimte er uit moet zien wanneer de klus geklaard is, etc.

Combinatie van factoren

In veel gevallen gaat het om een combinatie van beide:

  • Je hebt het te druk om vooraf even rustig na te denken wat je graag wil bereiken;
  • Je bent onvoldoende geconcentreerd waardoor, op het moment dat spullen ergens anders horen, je door het huis gaat lopen en daar allerlei andere klusjes tegenkomt om mee verder te gaan;
  • Je begint vol goede moed maar hebt geen inschatting gemaakt hoe lang iets gaat duren. Wanneer net alle spullen uit de kast zijn, is je energie op en kan de klus niet afgemaakt worden.
Focus

Probleem aanpakken

Maar wat kun je nu met deze kennis?

Eigenlijk moet je op beide vlakken acties uitzetten om het probleem aan te pakken. Wanneer je dit namelijk niet doet, is de kans groot dat het niet gaat lukken.

Factoren die te maken hebben met gemoedstoestand of eigenschappen

Factoren die te maken hebben met jouw gemoedstoestand of eigenschappen kunnen vaak niet eenvoudig opgelost worden. Als ze al opgelost kunnen worden.

Want het kan ook zomaar zijn dat je bepaalde dingen niet goed kunt of zelfs helemaal niet kunt, simpelweg omdat bepaalde functies in de hersenen missen of anders werken (denk bijvoorbeeld aan ADHD, ADD, autisme, mensen die zaken missen in de zogenaamde executieve functies. Dit zijn functies die horen bij het denkvermogen en zorgen voor bijvoorbeeld het starten met een taak en het richten en vasthouden van de aandacht. Zonder deze functies is goed georganiseerd gedrag niet of nauwelijks mogelijk).

Dit deel valt buiten het terrein van de professional organizer. Ik kan als organizer jou niet meer energie of concentratie geven. En wanneer bepaalde functies in jouw hersenen minder goed of anders werken, kan ik dit gedrag niet zomaar aan jou leren.

Een professional organizer kan wel, samen met jou, kijken welke manieren om op te ruimen bij jou passen. Zij kennen vaak verschillende technieken om weer rust, ruimte en overzicht te krijgen. Door samen met jou aan de slag te gaan, ervaar je steun en ga je samen op zoek naar een voor jou werkende methode.

Wat ook kan is dat iemand van buitenaf, een vriend of een familielid, jou helpt. En dit kan op verschillende vlakken zijn. Om focus aan te brengen wanneer je afdwaalt, om jou af te remmen en balans aan te brengen wanneer je te weinig energie hebt of door een handje te helpen bij het opstarten en afronden van taken.

Factoren die te maken hebben met het al dan niet hebben van een plan

Voor factoren die te maken hebben met het al dan niet hebben van een plan, bestaan wel handige tips en die ga ik hieronder uitleggen.

Echt opruimen kost veel tijd

Realiseer je dat je niet in 1 keer de hele berg op kunt lossen. Ga er maar vanuit dat de tijd die je nodig hebt gehad om het zo te krijgen, een goede indicatie is voor de tijd die je nodig hebt om het weer op te ruimen. Ik zeg meestal tegen de klant, vooral in het begin is 1 vierkante meter per sessie (meestal 3 uur) reëel. Wanneer je routine krijgt in opruimen, wordt dit steeds makkelijker en kost het steeds minder tijd. Maar gun jezelf vooral in het begin deze tijd en ben trots op alles wat je weet te bereiken.

Maak je plan reëel

Heb je maar weinig energie, plan dan niet een hele dag opruimen. Heb je moeite om je te concentreren, focus je dan op een kleine taak en ga pas verder wanneer deze af is. Denk goed na over wat jij lastig vindt of waar jij last van hebt en probeer hier een reëel plan voor te bedenken. Bedenk hoe lang je per keer bezig wilt zijn en wat je dan wil bereiken.

Maak een plaatje van het eindresultaat

Voordat je gaat beginnen, neem je kort de tijd om voor jezelf een eindplaatje te schetsen. Wat zie je allemaal nog wel en welke spullen horen in de nieuwe situatie niet meer in de betreffende ruimte. Hoe helderder dit plaatje is, hoe makkelijker je daarna op kunt ruimen. Je weet nu namelijk wat hier wel en niet moet komen.

Plan kleine stapjes

Kleiner is echt fijner. Hoe kleiner de stapjes die je plant, hoe meer kans van slagen. Hoe meer kans van slagen, hoe groter de motivatie om door te gaan. Wanneer je kiest voor het opruimen van een kast, gooi dan niet meteen de hele kastinhoud naar buiten maar doe het bijvoorbeeld plank voor plank. Is de eerste plank klaar en weer ingepakt, besluit dan of je verder gaat of dat je stopt. Wanneer je met de keuken wilt starten, plan dan niet in 1 keer de keuken maar deel de keuken op in kleine stukken en begin bijvoorbeeld met een keukenlaatje.

Hulpmiddel voor kleine stapjes

Vind je het heel moeilijk om een ruimte op te delen in kleine delen, dan is deze tip van Judith Kolberg en Kathlen Nadeau misschien wel wat voor jou. Pak een kartonnen koker waar keukenrol om gezeten heeft of een wc-rolletje. Om je blikveld te kunnen versmallen, kun je deze aan je oog zetten. Hierdoor zie je steeds maar een klein stukje van de ruimte. Kies zo’n stukje uit om mee te starten. En mocht je daarna nog moeite hebben om je te concentreren op deze ene plek, dan kun je er voor kiezen om afdeklakens te gebruiken en deze op de andere spullen te leggen.

Kies plek waar je veel last van hebt

Zoek een plek uit waar je vaak komt en je dus ook met grote regelmaat stoort aan de rommel. Want alleen dan voel je ook heel duidelijk wat het met je doet wanneer je opgeruimd hebt. Het heeft bijvoorbeeld niet zo veel zin om op zolder te beginnen omdat je hier meestal niet zo vaak komt. Goede startplekken zijn bijvoorbeeld de badkamer, de keuken of de kelderkast. Kies in deze ruimte dus een klein stukje om mee te starten.

Kom in beweging

Het gaat er niet om dat je grote stappen maakt, maar dat je in beweging komt. Liever iedere dag een klein stapje, dan in 1 keer een grote stap. De stapjes moeten zo klein zijn, dat je bij jezelf denkt “O, maar dat kan ik zelfs!”.

Kompas

Plan maken

Het maken van zo’n plan lijkt een enorm karwei. De eerste keer is dit zeker een uitdaging, maar door dit iedere keer te doen, wordt het een routine en wordt het wel steeds iets makkelijker. Maar eerlijk is eerlijk, wanneer je niet gewend bent zo te werken en het dus geen automatisme is, moet je het echt leren.

Met plan lukt opruimen ook niet

Heb je het plan gemaakt en ga je aan de slag maar lukt het je nog steeds niet om op te ruimen, dan is het heel goed mogelijk dat factoren die te maken hebben met de gemoedstoestand of eigenschappen van jou als persoon ook een rol spelen.

Het kan namelijk zo zijn dat het je niet lukt omdat het onderdeel is van je persoonlijkheid en je er gewoon niet goed in bent. Tenslotte kan ook niet iedereen goed hardlopen. Dus het kan ook zijn dat jij niet goed kunt organiseren. En bij hardlopen ga je op les wanneer je het beter wilt kunnen. Dus waarom zou je geen hulp zoeken wanneer je moeite hebt met organiseren en overzicht houden?

Hulp inschakelen

Je kunt eindeloos aan de slag gaan met allerlei checklijsten in de hoop dat het ooit wel gaat lukken, maar dit leidt waarschijnlijk tot veel frustratie. Het is verstandiger om in zo’n geval hulp in te schakelen. Dit kan een bekende zijn, of juist iemand van buitenaf.

Je kunt ook kiezen voor een professional organizer, aangezien deze persoon je ook heel goed kan helpen met het maken van een plan. Wanneer je hier de eerste keer of keren hulp bij krijgt, is de kans groot dat het daarna al snel makkelijker wordt.

En, zoals al eerder aangegeven, kan een professional organizer, samen met jou, kijken welke manieren om op te ruimen bij jou passen. Zij kennen vaak verschillende technieken om weer rust, ruimte en overzicht te krijgen. Door samen met jou aan de slag te gaan, ervaar je steun en ga je samen op zoek naar een voor jou werkende methode.

Vertel degene die jou gaat helpen, wat jou moeite kost en waar je dus behoefte aan hebt. Wanneer jij snel afgeleid bent, kan de ander jou bij de les houden. Heb je weinig energie, dan kan de ander jou op tijd aangeven dat het tijd is voor een pauze.

Wel succes?

En met een goed plan en eventueel (wat) hulp, wordt de kans heel groot dat het dit keer wel gaat lukken.

BERICHT DELEN