Opruimen voordat je gaat verhuizen

Ga jij binnenkort verhuizen of denk je erover na om te gaan verhuizen? En heb je het idee dat veel van je spullen in je huidige huis niet één vaste plek hebben? Dat spullen vaak blijven liggen waar je ze ‘even’ neerlegt? Of dat ze terecht komen op een plek waar toevallig nog ruimte is? En wil je dit in je nieuwe huis heel graag anders? Dan is dit artikel voor jou! Want ik leg in dit artikel uit hoe je handig kunt opruimen voordat je gaat verhuizen. 

In dit artikel leg ik ook uit waarom de meeste bestaande checklijsten die je kunt vinden op internet voor jou minder goed werken. Maar daar blijft het gelukkig niet bij. Daarom geef ik ook aan welke extra stappen jij kunt zetten om straks in je nieuwe huis een betere start te kunnen maken. Zodat je huis al snel een thuis kan worden.

Ervaring leert dat mensen die hun huis op orde hebben, ook baat hebben bij dit stappenplan om handig te kunnen inpakken bij verhuizen!

Verhuizen

Verhuizen. Voor een aantal mensen is dit een feestje. Lekker plannen, checklijsten maken en ruim op tijd alle dozen per categorie klaar hebben staan. En dan in je nieuwe huis alles op de juiste plek zetten en gaan genieten. Maar voor het overgrote deel van de mensheid is dit een groot life-event, een tijd waarin stress aan de orde van de dag is en het soms ontzettend lastig is om overzicht te houden.

Op internet zijn ontzettend veel checklijsten en verhuistips te vinden om deze periode wat makkelijker te maken. Lijsten waarop staat hoe je kunt inpakken bij verhuizen en wie je allemaal moet inlichten, wanneer je wat moet doen en hoe je de verhuizing logistiek moet regelen. Allemaal heel praktisch en waardevol, maar toch lijkt er wat te missen.

Hulp bij handig inpakken bij verhuizen

Laatst belde een klant op die mij vroeg of ik haar wilde helpen met de voorbereiding van haar verhuizing. Ik ging bij haar langs om samen te kijken waar ze hulp bij nodig had en hoe ik haar hierbij kon helpen.

Zij was inmiddels al meerdere keren verhuisd. Dus je zou denken dat ze het klappen van de zweep wel kende. Ze gaf aan dat het tot nu toe allemaal wel was gelukt maar toch zag ze er dit keer wel tegenop. Na de laatste verhuizing had ze namelijk gemerkt dat het heel lang geduurd had voordat haar huis een echt thuis was geworden.

Ze was maanden bezig geweest om alles terug te vinden in de verhuisdozen. De dozen hadden lang in huis gestaan. Er waren vrij veel spullen een soort zwervend bestaan gaan leiden. Er was geen vaste plek, dus er werd gekeken naar een plek waar ruimte was. Hierdoor hadden ruimtes meer een opslagfunctie gekregen dan een echte woonfunctie. In de loop van de tijd was ze het overzicht langzaamaan een beetje kwijtgeraakt.

En nu ging ze verhuizen naar een ontzettend leuk huis. Ze was verliefd geworden op de bijzondere indeling van het huis en zag er naar uit om daar te gaan wonen. 

Vraag van de klant

De vraag van de klant was hoe ze er voor kon zorgen dat het huis, na de verhuizing, zo snel mogelijk een echt thuis kon worden. Hoe je handig kon inpakken bij verhuizen. En hoe ze er voor kon zorgen dat ze de bijzondere indeling van het huis straks tot z’n recht kon laten komen.

Natuurlijk keken we kort naar de ervaringen uit het verleden. Wat had ze wel en niet gedaan en waar had dit toe geleid? In eerste instantie dacht ik dat het volgen van de checklijsten, die al lang bestonden, de oplossing kon zijn. Maar al snel kwam ik erachter dat het om iets anders ging.

Checklijsten internet

De checklijsten op internet werken prima wanneer je in je huidige huis overzicht hebt. Wanneer de spullen een vaste plek hebben en de ruimtes in je huis een duidelijke functie. Dan kun je namelijk per ruimte een verhuisdoos inpakken en de spullen in je nieuwe huis in een soortgelijke ruimte weer uitruimen.

Maar wanneer spullen in je huidige huis niet echt een vaste plek hebben, wordt inpakken (en daarna dus ook weer uitpakken) lastiger. Want waar moeten alle spullen die je tegenkomt straks in je nieuwe huis een plekje krijgen?

Stappenplan om handig in te pakken bij verhuizen

Waar je dan behoefte aan hebt, gaat verder dan alleen verhuisdozen in- en uitpakken. Het gaat om een soort plan waarin verschillende dingen gecombineerd kunnen worden. Een plan waarbij jij straks in het nieuwe huis een echte nieuwe start kunt maken en vanaf dag één het overzicht  weer kunt hebben en houden.

In het kort gaat het over de volgende extra stappen die je kunt zetten voordat je gaat inpakken:

1) Maak een kopie van de plattegrond van het nieuwe huis

Geef iedere ruimte een naam. Bepaal per ruimte in je nieuwe huis welke activiteiten je er straks wilt gaan doen. Dus waar ga je studeren, chillen, eten, een boek lezen, apparaten opladen, jassen ophangen, voorraad bewaren, etc.

2) Welke klussen moeten gedaan worden

Bepaal per ruimte welke klussen hier nog gedaan moeten worden om straks de door jou gekozen activiteiten uit te kunnen voeren.

3) Welke spullen moeten waar

Wanneer je weet welke activiteiten bij welke ruimte horen, kun je hier ook de spullen aan koppelen die in deze ruimte horen. Hier heb ik een lijst toegevoegd met spullen die een hoog “dwaalgehalte” hebben. Dit zijn spullen die snel door huis gaan dwalen wanneer ze geen vaste plek hebben. Zorg er dus voor dat juist deze spullen straks één vaste plek hebben.

4) Hoeveel kastruimte

Wanneer je weet waar welke spullen in je nieuwe huis gaan komen, is de volgende stap dat je alvast na gaat denken over de kastruimten die je straks nodig hebt per ruimte. Denk alvast na welke kastruimte in het nieuwe huis zit (bijvoorbeeld vaste kasten, kasten ter overname, etc), welke je mee gaat nemen en welke extra kastruimte je nodig hebt. Ga deze vast kopen/bestellen zodat je deze bij de verhuizing al hebt.

5) Welke meubelen

Vervolgens ga je nadenken over de meubelen die je in de verschillende ruimtes nodig hebt. Wat heb je nog en ga je meenemen naar je nieuwe huis, wat laat je achter of doe je weg en wat moet je nog aanschaffen.

6) Inpakken

Wanneer de bovenstaande stappen zijn doorlopen weet je wat je in je nieuwe huis nodig hebt. Met dit in je achterhoofd ga je nu inpakken voor het verhuizen. Of weggooien (denk goed aan de kastruimte die je ingepland hebt!). Zet op de verhuisdozen de namen van de ruimtes die je in stap 1 bedacht hebt. Weet je straks precies wat waar moet komen!

Resultaat

Bij het doorlopen van bovenstaande stappen krijg je goed zicht op wat je wilt en kun je makkelijker inpakken bij verhuizen. Wanneer je hier vooraf al over nadenkt, kun je straks na de verhuizing veel efficiënter (lees: sneller) je huis gaan inruimen. Dan komen de spullen meteen op de goede plek terecht, heb je voldoende kastruimte om de spullen op te bergen en kunnen de verhuisdozen snel je huis weer uit. Omdat je vooraf ook al nagedacht hebt over klussen die gedaan moeten worden en meubels die je in het nieuwe huis wilt, kun je snel gaan genieten van je nieuwe huis.

Wil je hier graag hulp bij hebben? Vraag hier een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan om te kijken wat ik voor jou kan betekenen

Wist je dat ik op mijn Facebookpagina dagelijks Facebooktips met je deel? Je vindt mijn pagina op https://www.facebook.com/deruimtecoach/


BERICHT DELEN