Verhuizen zonder stress

Verhuizen staat in bijna elke top-10 van stressvolle gebeurtenissen. Naast situaties als verlies van een dierbare, scheiding en ontslag, is verhuizen voor veel mensen een echte stress-veroorzaker.

Maar waarom hebben mensen nou zo’n last van verhuizen? Ik heb de afgelopen tijd veel gelezen over dit onderwerp. Alle deskundigen en mensen die over dit onderwerp schrijven, zijn het er wel over eens: Ook al ga je nog zo goedgemutst de verhuizing in, verhuizen is ingrijpender en vermoeiender dan algemeen wordt gedacht.

Dit artikel gaat over een goede voorbereiding die nodig is om je verhuizing minder stressvol te laten verlopen. Een tijdje geleden heb ik al het artikel ‘Handig inpakken bij verhuizen’ geschreven. In dat artikel heb ik zes stappen beschreven om daarna makkelijker en georganiseerd in te kunnen pakken bij een verhuizing. Dit onderdeel laat ik nu buiten beschouwing.

Waarom stress bij verhuizen

Stress bij verhuizen zit voor een belangrijk deel in de veelheid van veranderingen waar je mee te maken krijgt. Een nieuwe baan is al spannend omdat je te maken gaat krijgen met nieuwe collega’s en een nieuwe werkomgeving. Maar bij een verhuizing gaat het om veel meer.

Het begint al ver voor de daadwerkelijke verhuizing. Je moet veel besluiten gaan nemen. Over waar je wilt gaan wonen, in wat voor een soort huis, met welke voorzieningen en wanneer dit plaats moet gaan vinden. Wanneer je dan eindelijk al die besluiten hebt genomen, moet je de hele periode tot aan de verhuizing gaan plannen. Want er moet eigenlijk altijd van alles gebeuren.

En kon je nu maar een paar maanden vrij nemen om dit allemaal in goede banen te leiden, maar dat kan niet. Tenminste, ik heb nog nooit iemand ontmoet die dit heeft kunnen regelen. Dus al deze taken komen er bij. Naast je toch al drukke normale bestaan; en dat is natuurlijk pittig.

En dan komt de verhuisdatum steeds dichterbij en wordt het steeds lastiger om goed overzicht te houden over alles wat nog gedaan moet worden. Vooral wanneer je hier niet zo heel goed in bent. Helaas geldt dat voor velen van ons.

Tel daarbij op dat verhuizen betekent dat je van je vertrouwde omgeving afscheid moet nemen en je aan je nieuwe omgeving moet wennen. Aan je nieuwe huis dat nog een thuis moet gaan worden, de nieuwe omgeving waar je je weg moet gaan vinden en aan een nieuw sociaal netwerk. En dan snap ik wel dat verhuizen gewoon veel stress oplevert.

Goede voorbereiding

Is hier dan helemaal niets aan te doen? Gelukkig wel. Een goede voorbereiding zorgt er in ieder geval voor dat je vooraf inzichtelijk krijgt wat er allemaal gedaan moet worden. Wanneer je dit weet kun je een planning gaan maken. Op deze manier hou je overzicht. En dat is in een periode die al stressvol van zichzelf is, geen overbodige luxe.

Hieronder ga ik jou een aantal tips geven en ontvang je van mij een praktische checklijst die je naast jouw planning kunt leggen. Zo kun je zien wat er allemaal komt kijken bij een verhuizing en of je alle stappen meegenomen hebt in je planning.

Tips voor een goede voorbereiding

Te laat beginnen leidt vaak tot stress. Het is dus verstandig zo snel mogelijk (lees: Zodra je weet wanneer je gaat verhuizen) te starten met een aantal zaken:

– Bepaal als eerste je budget

Wanneer je dit namelijk weet, kun je besluiten gaan nemen over de wijze hoe je wilt verhuizen, wat je allemaal kunt kopen en waar je allemaal betaalde hulp voor in kunt schakelen. Hoe meer je door anderen kunt laten doen, hoe minder tijd je zelf nodig hebt. Hou er wel rekening mee dat wanneer je verschillende vakmensen zaken in huis laat doen, je vooraf goed nadenkt in welke volgorde deze mensen bij jou in huis moeten komen en hoeveel tijd zij nodig hebben om de klus te klaren.

Zet afspraken zo snel mogelijk vast en plan overal een beetje extra ruimte, zodat, wanneer iemand uitloopt met het werk of jullie onvoorziene zaken tegenkomen, er wat speling is. Wanneer je besluit dat je veel zelf gaat doen, is het verstandig in de gaten te houden hoeveel tijd je hier (naast bijvoorbeeld je werk) aan kunt besteden. Vaak blijkt dan dat je hier extra tijd voor in moet ruimen ten opzichte van het laten doen door een vakman. Hou hier rekening mee in je planning.

– Bepaal daarna of je zelf gaat verhuizen 

Bepaal daarna of je de verhuizing zelf (eventueel met hulp van vrienden en/of familie) gaat doen of dat je een verhuisbedrijf in gaat schakelen. Wanneer je kiest voor dit laatste, ga dan zo snel mogelijk een verhuisbedrijf zoeken en zet de datum van de verhuizing vast. Hierdoor weet je zeker dat het bedrijf tijd heeft om jou te helpen op de dag die jou het beste uitkomt. Kies je er voor om vrienden en/of familie in te schakelen, dan heb je wel wat meer tijd. Maar ook hier geldt: Hoe sneller de ander weet wanneer jij hulp wilt hebben met jouw verhuizing, hoe groter de kans dat de ander hier tijd voor vrij kan houden.

– Uitzoeken, wegdoen en inpakken

Begin zo snel mogelijk met het uitzoeken, wegdoen of inpakken van spullen die je niet of nauwelijks gebruikt. Denk hierbij aan spullen op de zolder, spullen in de garage die seizoensgebonden zijn, de boekenkast, etc. Kijk of je een ruimte in je huidige huis vrij kunt maken waar je deze spullen neer kunt gaan zetten. Kies hierbij voor een ruimte waar de spullen niet te veel in de weg staan en je er dus niet te veel last van hebt.

– Bewaar alle informatie in één map

Bewaar alle informatie over de verhuizing in één map (op papier of digitaal). Zorg ervoor dat de map op een makkelijk te bereiken plek staat. Hierin kunnen alle afspraken, aankoopbonnen, opgevraagde offertes, tekeningen van het huis, etc. Wanneer je iets nodig hebt dat over de verhuizing gaat, heb je het zo altijd bij de hand.

Een planning maken

Het klinkt logisch en dat is het ook. Een goede voorbereiding begint met een goede planning. Wat moet er allemaal gebeuren in het huis dat je achterlaat en in het huis waar je naar toe gaat?
Maar hoe doe je dat?

  1. Reken terug vanaf de verhuisdag naar nu. Zet op een lijn de datum van vandaag aan het linkerkant en de datum van de verhuizing aan de rechterkant;
  2. Reken uit hoeveel weken/maanden je nog hebt;
  3. Reken uit hoeveel je per week moet doen en zet de verschillende klussen op de lijn.

In plaats van een lijn kun je natuurlijk ook een excel-bestand of iets anders gebruiken. Het gaat meer om het principe van het terugrekenen. Eigenlijk heel simpel, maar erg effectief.

Om te bepalen wat je allemaal te doen hebt, heb ik voor jou een checklijst gemaakt. Hierop staan belangrijke zaken die voor, tijdens en na de verhuizing gepland moeten gaan worden. Met deze lijst in de hand kun je je planning verder invullen en krijg je goed zicht op wat er de komende tijd allemaal gedaan moet worden!

Wist je dat ik op mijn facebookpagina dagelijks Facebooktips met je deel? Je vindt mijn pagina op https://www.facebook.com/deruimtecoach/

 

BERICHT DELEN